تجربه رابطه جنسی به زیر ۱۳ سال رسیده است/ افسردگی باعث رابطه زودرس فرد با جنس مخالف می شود

علیرضا شریفی یزدی؛ روانشناس اجتماعی:
🔺 افسردگی زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است و یکی از این موارد رابطه زودرس با جنس مخالف است.
🔺تجربه رابطه جنسی به زیر ۱۳ سال کاهش یافته و گاهی حتی رابطه جنسی کامل رخ می‌دهد.
🔺تمایل به استفاده از مواد مخدر هم دیگر آسیب اجتماعی ناشی از افسردگی در نوجوانان است. ما سه درگاه اعتیاد داریم که شامل سیگار، قلیان و مشروبات الکلی است. این درگاه‌ها می‌توانند به استفاده از مواد مخدر بیانجامند.
🔺امروز الگوی غالب مصرف مواد مخدر در نوجوان‌ها ماده مخدر گل است.

……………………………………………………………………..
فاصله ازدواج والدین تا تولد اولین فرزند در سال۹۹ چقدر بوده است؟/ ۴۰درصد ولادت‌های۹۹ فرزند اولند (http://www.isna.ir/news/1400110603995)

🔹 در سال گذشته مجموع یک میلیون و ۱۱۴ هزار و ۱۲۸ تولد در کل کشور ثبت شد که یک میلیون و ۸۶ هزار و ۵۶۶ مورد آن در همان سال رخ داد.

🔹 همچنین در ۱۰۲ هزار و ۵۱۲ ولادت رخ داده، تاریخ ازدواج پدر و مادر یک سال و کمتر از یک سال بوده است.

🔹 همچنین از کل ولادت های رخ داده در سال گذشته ۴۰ درصد ولادت مرتبه اول (فرزند اول) بوده است.

………………………………………………………………
بازگشت به زندگی مشترک ۱۶ درصد زوجین خواهان «طلاق» (http://www.isna.ir/news/1400110705003)

🔹 مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تاثیر «سامانه تصمیم» در کاهش میزان طلاق‌ها، از سازش و بازگشت به زندگی مشترک ۱۶.۶۵ درصد زوجین پس از اخذ خدمات روان‌شناسی و مشاوره از سامانه مذکور، طی سال جاری خبر داد.

………………………………………………………………….
مداخله دیگران در زندگی عامل ۴۰ درصد طلاق‌ها است (https://www.isna.ir/news/1400111310045/)

مسعود جان‌بزرگی،استاد دانشگاه:
🔹پژوهش‌های زیادی در خصوص تحدید مرزها در جهان صورت گرفته و حتی سازمان بهداشت جهانی مداخله دیگران در زندگی را عامل ۴۰ درصد طلاق‌ها معرفی کرده است.

………………………………………………………………………
هنگام بحث زوجین از «عروس» دفاع کنیم یا «پسر» خودمان؟ (https://www.isna.ir/news/1400111410956/)

شبنم طلوعی، روانشناس:
🔹هنگامی که عروس یا داماد در حضور خانواده‌ها با همسر خود بحث می‌کند، والدین به هیچ عنوان نباید در بحث عروس و پسر خود و یا داماد و دختر خود دخالت کنند و حتی اگر زوجین از والدین تقاضا کردند که بین آنها قضاوت و داوری کنند، باز هم خانواده‌ها نباید وارد این «تَله» شوند.

…………………………………………………………………………
قتل ناموسی در ایران چه مجازاتی خواهد داشت؟

🔺قتل تکان‌دهنده مونا حیدری دختر ۱۷ ساله اهوازی توسط همسر و برادرشوهرش و چرخاندن و نمایش‌دادن سر بریده او در سطح شهر توسط قاتل، از روز گذشته در فضای مجازی و محافل رسانه‌ای بسیار پربحث شده و واکنش‌های زیادی را برانگیخته است. از جمله این واکنش‌ها، نظر بسیاری از کاربران است که معتقد بوده‌اند قتل ناموسی مجازات چندانی ندارد و قاتل، بعد از مدتی آزاد می‌شود. اما ببینیم چنین جنایت‌هایی واقعا چه مجازاتی در قانون دارد؟
🔺«قتل ناموسی» یک ترکیب عرفی و فرهنگی است و هیچ کجای قانون چنین عنوانی نیامده است اما در اصطلاح، به قتل همسر، خواهر و دختر به بهانه تعصب و غیرت‌داشتن روی این افراد گفته می‌شود و با توجه به چنین تعریفی، به نظر می‌رسد حادثه اهواز نیز در رده قتل‌های ناموسی قرار می‌گیرد. قتل همسر، با قتل‌های دیگر هیچ تفاوتی ندارد و مستوجب قصاص است منتها اجرای قصاص، منوط به درخواست اولیای دم مقتول و البته پرداخت نصف دیه است.
🔺تنها در یک مورد، قتل زن توسط شوهرش قصاص ندارد و آن هم فرض ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی است. این ماده مقرر می‌دارد: «هر گاه مردی همسر خود را در حال زنا با مرد اجنبی مشاهده کند و علم به تکمین زن داشته باشد می‌تواند در همان حال آنان را به قتل ‌برساند و در صورتی که زن مکرّه باشد فقط مرد را می‌تواند به قتل برساند. حکم ضرب و جرح در این مورد نیز مانند قتل است.» در مورد این ماده باید توجه داشت که صرفا مشاهده عمل زنا مجوز قتل است، نه هر گونه رابطه‌ای. بنابراین حتی اگر مردی همسر خود را با مرد غریبه در یک خانه و حتی در وضعیت نامناسبی ببیند اما زن و مرد مشغول رابطه جنسی کامل نباشند، باز هم مرد در صورت قتل همسرش یا آن مرد، مستحق قصاص خواهد بود. همچنین در فرض ماده، باید مرد بتواند زنا کردن همسرش با مرد غریبه را با ادله قانونی در دادگاه ثابت کند وگرنه محکوم به قصاص خواهد شد.
🔺نوع دیگر قتل ناموسی، قتل خواهر است. در این مورد نیز مجازات قصاص در نظر گرفته شده منتها مثل همه موارد دیگر، نیازمند درخواست قصاص از سوی اولیای دم است. معمولا در این موارد از آنجا که پدر و مادر قاتل و مقتول مشترکند، در عمل راضی به قصاص فرزند خود نمی‌شوند اما در این صورت هم قاتل بدون مجازات نمی‌ماند و در ادامه، مجازات او را بیان خواهیم کرد.
🔺درباره قتل ناموسی از نوع کشتن دختر توسط پدرش، ماجرا متفاوت است و در این مورد، ماده ۳۰۱ قانون مجازات اسلامی مقر داشته است: «قصاص در صورتی ثابت می‌شود که مرتکب، پدر یا از اجداد پدری مجنی‌علیه نباشد.» این یعنی اگر پدر و پدربزرگ پدری یک دختر یا پسر، او را به قتل برسانند قصاص نمی‌شوند اما این عدم قصاص نیز به معنای معافیت از مجازات تعزیری نیست. ضمن اینکه این معافیت از قصاص، مشمول مادر، مادربزرگ پدری و مادری و پدربزرگ مادری نمی‌شود و این افراد در صورت قتل فرزند یا نوه خود قصاص می‌شوند.
🔺حال اگر در مواردی که گفتیم، قصاص به هر دلیلی اجرا نشود، قاتل چه مجازاتی خواهد داشت؟ اولا در غیر از مورد آخر یعنی قتل توسط پدر یا جد پدری، در باقی موارد، دیه از سوی اولیای دم قابل مطالبه است. در خصوص تعزیر مرتکب نیز طبق ماده ۶۱۲ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی هر کس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا شاکی داشته ولی از قصاص گذشت کرده باشد یا به هر علت قصاص نشود، به حبس از سه تا ده سال‌ محکوم می‌شود.
🔺تبصره این ماده نیز می‌گوید: «در این مورد معاونت در قتل عمد موجب حبس از یک تا پنج سال خواهد بود.»
🔺بنابراین اگر کسی مرتکب قتل ناموسی شود، جز در حالتی که قاتل، پدر باشد و مقتول، فرزندش مستحق مجازات قصاص است و در همه موارد، اگر قصاص به هر دلیلی اجرا نشود، مرتکب می‌تواند تا ۱۰ سال زندانی شود که این مورد در خصوص قتل فرزند توسط پدر نیز وجود دارد و پدری هم که فرزندش را به قتل می‌رساند حسب تصمیم دادگاه ممکن است به ۱۰ سال حبس محکوم شود.
……………………………………………………………………………………………….
وام فرزندآوری افزایش پیدا کرد (https://www.isna.ir/news/1400111814132/)

میرتاج‌الدینی،عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱:
🔹تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری، به ازای فرزند اول دویست میلیون (۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و به ازای فرزند دوم چهارصد میلیون (۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و به ازای فرزند سوم ششصد میلیون (۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و به ازای فرزند چهارم هشتصد میلیون (۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و به ازای فرزند پنج و به بعد یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است.

🔹در مورد تولد فرزندان دوقلو و بیشتر به ازای هر فرزند یک وام تعلق می گیرد و ترتیب تولد لحاظ می گردد.

…………………………………………………………………………..
افزایش ۱۷ درصدی ازدواج مجدد در ایران
🔺دهه هفتادی‌ها و هشتادی‌ها بیشترین آمار طلاق و ازدواج مجدد را به نام خود ثبت کرده‌اند
🔺اطلاعات منتشر شده توسط سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در سال۱۳۹۲، ۵درصد از کل ازدواج‌های ثبت‌شده، برای بار دوم یا سوم بوده‌اند که این رقم در سال۱۳۹۸، ۲۲درصد افزایش یافته است.
🔺در سال۱۳۹۸، ۱۷.۱درصد از ازدواج‌های مردان مربوط به آنانی بوده که دست‌کم برای بار دوم ازدواج کرده‌اند. این سهم درباره زنان هم برابر با ۱۵.۴درصد از ازدواج‌هاست./همشهری
……………………………………………………………………………
تجربه رابطه جنسی به زیر ۱۳ سال رسیده است/ افسردگی باعث رابطه زودرس فرد با جنس مخالف می شود
علیرضا شریفی یزدی؛ روانشناس اجتماعی:
🔺 افسردگی زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است و یکی از این موارد رابطه زودرس با جنس مخالف است.
🔺تجربه رابطه جنسی به زیر ۱۳ سال کاهش یافته و گاهی حتی رابطه جنسی کامل رخ می‌دهد.
🔺تمایل به استفاده از مواد مخدر هم دیگر آسیب اجتماعی ناشی از افسردگی در نوجوانان است. ما سه درگاه اعتیاد داریم که شامل سیگار، قلیان و مشروبات الکلی است. این درگاه‌ها می‌توانند به استفاده از مواد مخدر بیانجامند.
🔺امروز الگوی غالب مصرف مواد مخدر در نوجوان‌ها ماده مخدر گل است
…………………………………………………………………….
بیانیه مجمع زنان اصلاح طلب در محکومیت زن کشی: زمان آن رسیده تا دست جاهلان خودسر از مجازات زنان و دختران به بهانه حفظ ناموس و نمایش غیرت کوتاه شود

🔺زنان سالهاست بار سنگین ناموس و عصبیت‌های جاهلی را بر دوش می‌کشند، از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق، هراز گاهی، صدایی خفه می‌شود، بی آنکه، خبری از محکمه و عدالتی باشد.
🔺قتل حدود ۶۰ زن ودختر جوان طی دو سال، در خوزستان و بیش از این تعداد در سایر نقاط کشور از رومینا تا ریحانه و امروز مادر جوان ۱۷ ساله، زنگ خطری است که برای نظام قضایی و امنیتی کشور به صدا درآمده است.
🔺زمان آن رسیده تا دست جاهلان خودسر از مجازات زنان و دختران به بهانه حفظ ناموس و نمایش غیرت کوتاه و اقتدار قانون و محاکم صالح برای هر خائن و مجرمی برپا شود.
🔺مجمع زنان اصلاح طلب از دستگاه‌های امنیتی و قضایی، به ویژه رییس محترم قوه قضاییه، دادستان محترم اهواز و قضات عادل می‌خواهد تا با پیگیری و مجازات عاملان زن­کشی، مانع تکرار کشتار شنیع زنان به بهانه‌های جاهلی شوند./ امتداد

……………………………………………………………………………………………..
هیچ دختری بدون قصد ازدواج، وارد رابطه نمی‌شود
#دکتر_مصطفی_اقلیما، پدر مددکاری اجتماعی ایران در گفتگو با خبرفوری:
🔹در جامعه سنتی ایران بیشترین آسیب ازدواج سفید(عاطفی و اجتماعی) متوجه دختران است.
🔹دختران بعد تمام شدن یک ارتباط، بسیار آسیب می‌بینند چون وابسته شده‌اند و این در حالی است که مردان وابسته نمی‌شوند.
🔹در ایران هیچ دختری نیست که بدون قصد ازدواج وارد یک رابطه شود.
……………………………………………………………………………………………
۱۱ فوریه #روز_رضایت_از_مجردی است.

هدف این روز یادآوری خوشحال بودن از سبک زندگی است که دارید و اینکه درگیر مفاهیم از پیش تعریف شده اطراف‌مان نباشیم

……………………………………………………………………………………………
این گروه از مجردها می‌توانند در مسکن دولتی ثبت‌نام کنند

محمود محمودزاده، معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی:
🔺حال حاضر شرایط استفاده از مسکن دولتی و حمایتی چه مسکن مهر، مسکن ملی و سایر پروژه‌ها این است که فرد متقاضی باید متاهل و سرپرست خانوار باشد.
🔺اما قانون تبصره‌ای دارد مبنی بر اینکه بانوان مجرد بالای ۳۵ سال سن می توانند مشمول پروژه‌های مسکن حمایتی شوند.
🔺اولین گروه از مجردهایی که می‌توانند در پروژه‌های مسکن حمایتی ثبت نام کنند، بانوان مجرد بالای ۳۵ سال هستند.
🔺 گروه دوم معلولان بالای ۲۰ سال هستند که فارغ از جنسیت، امکان ثبت نام را بدون در نظر گرفتن وضعیت تاهل دارند.
🔺 همچنین گروه دیگر از مجردهایی که می‌توانند در پروژه‌های مسکن حمایتی ثبت نام کنند، نخبگان علمی هستند که از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری معرفی شده‌اند که در این مورد هم بحث جنسیت و سن و تاهل مطرح نیست. #اجتماعی
………………………………………………………………………………………………..
مجردهای متقاضی مسکن بخوانند، تا زمان تحویل باید ازدواج کنند

🔺امکان ثبت نام برای افراد مجرد بالای ۱۸ سال احتمالا در هفته آینده به تصویب شورای عالی مسکن می‌رسد اما گفته می‌شود این افراد تا زمان تحویل واحد که احتمالا حدود دو سال طول می کشد، باید ازدواج کنند.
🔺در حال حاضر چهار گروه از افراد مجرد امکان ثبت نام در طرح جهش تولید و تامین مسکن را دارند. گروه اول مردان مجردی هستند که قبلا ازدواج کرده و اکنون مجردِ سرپرست خانوار تعریف می‌شوند. اگر آقا و خانمی مجرد اما سرپرست خانوار باشد می‌تواند در این طرح شرکت کند به این معنی که قبلا ازدواج داشته و اکنون با فرزندان خود زندگی می‌کند.
🔺همچنین معلولین جسمی حرکتی با ۲۰ سال سن اعم از مرد و زن می‌توانند در این طرح شرکت کنند. نخبگان علمی با تایید بنیاد ملی نخبگان هم می‌توانند در طرح نهضت ملی مسکن شرکت کنند و محدودیتی برای مجرد بودن آنها وجود ندارد.
🔺استثنایی هم وجود دارد و آن اینکه خانم‌هایی که ازدواج نکردند اما ۳۵ سال آنها تمام شده است نیز می‌توانند در این طرح شرکت کنند اما این استثنا شامل حال مردان نمی‌شود./ایسنا #اجتماعی #اقتصادی
……………………………………………………………………………………….
محمدبیگی: غربالگری در طرح جمعیت حذف نشده است (https://www.isna.ir/news/1400081108114/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%A8%DB%8C%DA%AF%DB%8C-%D8%BA%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%84%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%AC%D9%85%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%AD%D8%B0%D9%81-%D9%86%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA)

عضو کمیسیون مشترک حمایت از خانواده:
🔹 موضوع غربالگری به هیچ عنوان در طرح حمایت از خانواده حذف نشده است.
🔹 ما به دنبال ارتقاء سلامت مادر و کودک، افزایش با کیفیت جوانی جمعیت هستیم.
🔹 شعار ما شعار حمایت از خانواده است.
🔹 ما به سوی قعر چاه جمعیتی در حرکت هستیم.
………………………………………………………………………………………..
هر زن باید بیش از ۲ فرزند داشته باشد تا ترکیب جمعیتی ایران حفظ شود.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت :
🔺کشور باید همه انرژی و توان خود را بگذارد که به حد جایگزینی برسیم. یعنی چیزی که همه کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه، دنبالش­ هستند. به این معنا که به ازای هر زن در سن باروری، حداقل ۲.۱ فرد، جایگزین شود. یعنی یک زن بیش از ۲ بچه داشته باشد. این عددی حداقلی است.
🔺نسبت زنانی که بارداری خود را به تاخیر می‌اندازند، ازدواج خود را به تاخیر می‌اندازند، دیرتر ازدواج می‌کنند و بعد از ازدواج هم فرزندآوری را به تاخیر می‌اندازند، بیشتر شده است.
……………………………………………………………………………………..
هر زن باید بیش از دو فرزند داشته باشد.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت:
🔺سرعت کاهش موالید از ۹۸ به ۹۹ کمتر شده است، در سال‌های آتی همین روند ادامه خواهد یافت.
🔺کشور باید همه انرژی و توان خود را بگذارد که به حد جایگزینی برسیم. به این معنا که به ازای هر زن در سن باروری، حداقل ۲.۱ فرد، جایگزین شود. یعنی یک زن بیش از ۲ بچه داشته باشد. این عددی حداقلی است.
🔺برآورد ما این است بین سال‌های ۱۴۲۵ تا ۱۴۳۵، پنجره جمعیتی ما بسته خواهد شد. یعنی بین ۲۰ تا ۳۰ سال دیگر./خبرآنلاین #اجتماعی
…………………………………………………………………………………….
واگذاری رایگان ۹ میلیون متر مربع زمین و ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار توسط بنیاد مستضعفان برای اجرای قانون جهش تولید مسکن

سید پرویز فتاح در مراسم امضاى تفاهم‌نامه همكارى بنياد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازى:
بنیاد مستضعفان در چارچوب نهضت ملی تولید مسکن با تخصیص اعتباری ۲۵۰۰ میلیارد تومانی(۵۰ میلیون تسهیلات بلاعوض به هر واحد)، ۵۰ هزار واحد مسکونی برای مددجویان کمیته امداد و خانواده‌های بهزیستی دارای ۲ معلول و بالاتر احداث می‌کند.
در این تفاهم‌نامه، بنیاد مستضعفان ۹ میلیون متر مربع زمین را به صورت رایگان و در ۳۱ نقطه از کشور در اختیار دولت قرار می‌دهد تا برای احداث ۱۰۰ هزار مسکن مسکونی برای دهک‌های پایین ۱، ۲ و ۳ و با استفاده از ظرفیت شرکت‌های ساختمانی بنیاد مستضعفان در طول ۴ سال، مورد استفاده قرار گیرد.
………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………..
شاخص‌های جمعیتی ایران در وضعیت هشدار/کاهش ۵۵۰ هزار تولد طی ۵ سال اخیر (http://www.isna.ir/news/1400080200855)

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور:
🔹 در حال حاضر تمام شاخص‌های جمعیتی ایران در وضعیت هشدار قرار گرفته‌اند.
🔹 شاخص‌های جمعیتی کشور رکوردهای نگران‌کننده‌ای را ثبت کرده است.
🔹 نرخ رشد جمعیتی ایران حدود ۰.۶ درصد است.
🔹 پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰ تا ۱۵ سال آینده، نرخ رشد جمعیت صفر درصد و سپس نرخ رشد منفی جمعیت (یعنی کاهش جمعیت) را ثبت کنیم.
🔹 در یک دوره پنج ساله بیش از ۵۵۰ هزار تولد را از دست دادیم.
🔹 مطالعات نشان می‌دهد یک سالمند چهار برابر یک جوان هزینه‌های درمانی و بهداشتی دارد.
🔹 استان‌هایی مانند گیلان،‌ مازندران و مرکزی با نرخ باروری حدود ۱.۱ فرزند، پایین‌ترین نرخ باروری کشور را به خود اختصاص داده‌اند
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
کاهش ۳۶ درصدی ازدواج / افزایش ۲۸ درصدی طلاق! (http://www.isna.ir/news/1400080301386/)

🔹 گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که نسبت طلاق به ازدواج طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ از ۱۶.۳ به ۳۲.۹ افزایش داشته است که روندی افزایشی طی کرده است.

🔹 محاسبات نشان می‌دهد که ازدواج در ایران در فاصله ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹، بیش از ۳۶ درصد کاهش یافته است.

🔹 بر این اساس، میزان طلاق در ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ حدود ۲۸ درصد افزایش داشته است.

………………………………………………………………………………………
رواج «طلاق خاکستری» در کشور

🔺 یک روان درمانگر با بیان اینکه در دهه‌های قبل باید از طلاق «انگ زُدایی» می‌کردیم اما اکنون به سمتی پیش رفته‌ایم که باید برای طلاق «انگ زایی» کنیم، به پدیده «طلاق خاکستری» اشاره کرد و گفت پدیده «طلاق خاکستری» یعنی طلاق افراد بالای ۵۵ سال طی دو دهه اخیر که در کشور در حال شیوع است.
🔺زهرا عبدخدایی در نهمین کنگره ملی آسیب‌شناسی خانواده و پنجمین جشنواره ملی خانواده پژوهی، پنج سال نخست زندگی زناشویی را پر خطر دانست و گفته مطابق با آمارها، بسیاری از طلاقها در این پنج سال نخست زندگی مشترک رخ می‌دهد. گویی بستر رابطه زناشویی پر از مین است که ما در این بستر به امنیت و ثبات نمی‌رسیم و هر لحظه ممکن است رابطه زناشویی به جدایی بیانجامد.
🔺 عبدخدایی با بیان اینکه افراد در ۳۵ تا ۳۹ سالگی و بالای ۵۵ سالگی دچار بحران «معنا» در زندگی می‌شوند و با تاکید بر مفهوم «اصالت»، افزود: افرادی که در زمان سالمندی و بالای ۵۵ سالگی به طلاق روی می‌آورند قبل از آن زمان نیز ناکارآمدی زندگی زناشویی را تجربه کرده‌اند اما تا آن زمان طلاق نگرفته‌اند. #اجتماعی
……………………………………………………………………………………..
پرداخت ۹۰۰ هزار تومان یارانه / مشمولان چه کسانی بودند؟

🔶 طبق اعلام مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌های کشور از ابتدای سال تاکنون بیش از ۸٫۲ هزار میلیارد تومان برای حمایت از #مددجویان کمیته امداد و #سازمان_بهزیستی به این دو نهاد پرداخت شده که با توجه به جمعیت ۹ میلیونی مددجویان قاعدتا باید به هرکدام از آنها ۹۰۰ هزار تومان رسیده باشد.

🔸 به گزارش تجارت‌نیوز، امید حاجتی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌های کشور گفته است: از ابتدای سال‌جاری تاکنون مبلغ ۲هزار و ۵/ ۶۶۶میلیارد تومان به سازمان بهزیستی برای حمایت از مددجویان پرداخت شده است. همچنین در راستای حمایت‌های قانونی و اجرای بند «۱۵» مصارف جدول تبصره «۱۴» قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، مبلغ ۸/ ۵۹۸میلیارد تومان به کمیته امداد امام‌خمینی(ره) پرداخت شده که با احتساب ۵هزار و ۶/ ۸۳میلیارد تومان واریزی مرحله اول در سال‌جاری، در مجموع مبلغ ۵هزار و ۴/ ۶۸۰میلیارد تومان از این محل به حساب کمیته امداد حضرت‌امام(ره) پرداخت شده است

………………………………………………………………………………………
🔻شرایط بیمه زنان خانه‌دار و دختران مجرد اعلام شد

🔹همه زنان ۱۸ تا ۵۰ سال سراسر کشور می‌توانند از حمایت‌های مقرر در قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بهره‌مند شوند و برخورداری از این حمایت‌ها نیازمند تأهل و سابقه بیمه‌پردازی نیست.

🔹در خصوص افراد بالای 50 سال نیز میزان سابقه بیمه‌پردازی قبلی به حداکثر سن مورد نظر اضافه می‌شود.

🔹از دیگر ویژگی‌های خاص بیمه زنان خانه‌دار امکان انتخاب نرخ پرداخت حق‌بیمه و دستمزد مبنای پرداخت حق‌بیمه است.

🔹نرخ پرداخت حق‌بیمه زنان خانه‌دار برای برخورداری از حمایت‌های بازنشستگی 12 درصد؛ بازنشستگی و فوت(پرداخت مستمری به بازماندگان واجد شرایط) 14 درصد و بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی 18 درصد است.

🔹متقاضیان می توانند بدون مراجعه حضوری به شعب تامین اجتماعی و با ورود به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به آدرس اینترنتی www.es.tamin.ir نسبت به انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه اقدام نمایند

……………………………………………………………………………………..
افراد معلول جسمی _حرکتی مجرد بالای ۲۰ سال با معرفی بهزیستی در طرح جهش تولید مسکن ثبت‌نام کنند

👤 «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی مبنی بر امکان ثبت‌نام مجردها در طرح جهش تولید مسکن، اعلام کرد: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد رفع موانع قانونی استفاده از تسهیلات دولتی بخش مسکن برای مجردهای فاقد شرایط سرپرست خانوار و شرایط مندرج در تبصره یک ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ را برای تصویب در شورای‌عالی مسکن و هیأت وزیران پیگیری می‌کند.

🔶 وزیر راه و شهرسازی، یادآور شد: براساس تبصره یک ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور و افراد #معلول #جسمی_حرکتی با دارا بودن حداقل ۲۰ سال سن و با #معرفی #سازمان_بهزیستی_کشور بدون شرط تأهل می‌توانند در طرح جهش تولید مسکن شرکت کنند و محدودیتی برای مجرد بودن آنها وجود ندارد.
………………………………………………………………………………..
گزارشی درباره ی جمع آوری وسایل رایگان پیشگیری از بارداری از خانه های بهداشت و تاثیر آن بر زندگی زنان

زن امروز

🔺‏این گزارش به جمع‌آوری وسایل رایگان پیشگیری از بارداری از خانه‌های بهداشت در جهت افزایش جمعیت پرداخته که زندگی بسیاری از زنان را در مناطق کم‌برخوردار تحت‌تأثیر قرار داده؛

🔺‏یکی از ماماها می‌گوید تمام آموزش‌‌های پیشگیری از بارداری هم ممنوع شده و حتی گفته‌اند نباید عکس یا پوستری که درباره پیشگیری از بارداری به مردم آموزش می‌دهد بر دیوارهای مراکز درمانی و خانه‌های بهداشت باشد.
این ماما می‌گوید بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت به آنها اعلام شده که ‏به زنان بالای ۳۵ سال بگویند یک سال بعد از زایمان و به زنان زیر ۳۵ سال بگویند شش ماه بعد از زایمان باردار شوند.
اما حامد برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت در گفتگو با زنان امروز، معتقد است افزایش جمعیت با اقداماتی مثل ممنوع کردن ارائه رایگان وسایل پیشگیری از بارداری ‏حاصل نخواهد شد: «موقعی که اقلام رایگان از سیستم حذف شد نرخ باروری ما ۱/۸ درصد بود. امروز کمتر از ۱/۷ درصد است و با همین سرعت کاهش پیدا می‌کند.»
🔺بهورز خانه بهداشت دشتستان بوشهر می‌گوید بعضی از زنانی که حالا به خانه‌های بهداشت می‌آیند تا شاید بتوانند کاری برای جلوگیری از
‏بچه‌دار شدنشان بکنند از بارداری‌های متوالی خسته‌اند. میثم گنجعلی، پزشک زابلی هم می‌گوید که میزان بارداری در سنین خیلی پایین و بالا در سیستان و بلوچستان زیاد است: «مثلاً مادرانی داریم که با ۱۸ سال سن زایمان چهارم یا پنجمشان را انجام میدهند، یا مادرانی ۱۲ ساله داریم.»
‏آن‌طور که بهورز یکی از روستاهای گیلان می‌گوید، پیش از ابلاغ دستورالعمل وزارت بهداشت به خانه‌های بهداشت، گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال برای بارداری زنان در نظر گرفته شده بود، اما حالا گروه سنی ۱۰ تا ۵۴ سال برای بارداری اعلام شده است. اما حامد برکاتی می‌گوید دستورالعمل این نیست که‏بگوییم برای ترویج بارداری سن ۱۰ سال در نظر گرفته شود.
زنان ۱۰ تا ۵۴ سال گروهی‌اند که می‌شود به آنها مشاوره داد. و هر کسی مراجعه کند و مشاوره بخواهد، به شرط اینکه متأهل باشد، به او مشاوره داده می‌شود.
امیرحسین بانکی‌پور، رئیس کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده مجلس،
🔺‏در گفتگو با زنان امروز، آمار روزانۀ سقط جنین را در ایران نزدیک به دوهزار مورد می‌داند، یعنی سالانه ۷۰۰ هزار مورد. به گفته او قانون جوانی جمعیت می‌خواهد جلوی این سقط‌ها را بگیرد.
و یکی از ماماها که سالها در خانه بهداشت کار کرده می‌گوید هزینه سقط جنین بالاست:‏«قبلاً با ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان می‌شد سقط کرد، اما الان ۶ تا ۷ میلیون تومان هزینه می‌برد. چون برای مطب‌ها هم درباره سقط جنین جرم‌انگاری شده است، بسیاری از دکترها دیگر این کار را انجام نمی‌دهند.» #طرح_جوانی_جمعیت
………………………………………………………………………………..
🔺️ کاهش ۱۰ هزارتایی موالید در بهار امسال

🔹️ بنا بر آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، در حالی تعداد ۲۶۹ هزار و ۷۴۸ ولادت در بهار سال جاری به ثبت رسید است که این آمار در قیاس با بهار سال گذشته کاهشی ۱۰ هزار و ۸۱۶ تایی داشته است.
منبع اخبار فوری

………………………………………………………………………………….
افزایش تبلیغات چند همسری در فضای مجازی با چه هدفی؟

روزنامه آفتاب یزد نوشت:
🔺«چند همسری» شاید آخرین موضوعی باشد که جوانان این دوره در سیل مشکلات امروز به آن فکر کنند اما این روزها در فضای مجازی شاهدیم برخی افراد به تبلیغ آن می‌پردازند!
🔺پیرو همین موضوع نیز پدیده‌هایی در اینستاگرام رشد کرده‌اند که تنها هنرشان چند همسری است و این افراد که دنبال‌کنندگان زیادی هم دارند معمولا روزمرگی زندگیشان را با زرق و برق فراوان به نمایش می‌گذارند!
🔺تشویق به چندهمسری و ترویج آن درحالی صورت می‌گیرد که بسیاری از جوانان به‌دلیل مشکلات #اقتصادی و معیشتی قادر به ازدواج و تشکیل خانواده نیستند چه برسد به ازدواج مجدد.
🔺از سوی دیگر این موضوع درست است که غیرشرعی نیست اما در جامعه امروز خارج از عرف به شمار می‌آید و از جانب بخش عظیمی از جامعه پذیرفتنی نیست.
🔺 با همه این اوصاف سوال اینجاست که در چنین جامعه‌ای چرا باید تبلیغ چند همسری صورت بگیرد؟ #اجتماعی

……………………………………………………………………………..
سن استخدام برای تاهل و فرزندآوری افزایش می‌یابد

❇️سخنگوی کمیسیون مشترک طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، از اختصاص تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی و خرید مسکن برای زوجین، افزایش حق عائله‌مندی تا حدود ۷.۵ برابر و افزایش سن استخدام برای تاهل و فرزندآوری در قانون جدید مجلس خبر داد.

……………………………………………………………………………
هزینه فرزند جدیداز بارداری تا یک سالگی، چند؟

🔺بر اساس محاسبات صورت گرفته از قیمت خرده‌فروشی‌ها، برای زوج‌هایی که فرزند تا یک‌سال دارند و البته تعرفه درمانی بیمارستان‌ها، کمترین هزینه برای بچه‌دار شدن از زمان بارداری تا یک‌سالگی حدود ۵۰ میلیون تومان خواهد بود.
🔺بیشترین هزینه نیز تا ۱۰۰ میلیون تومان برآورد شده که می‌تواند تا ۱۲۰ میلیون تومان (بسته به انتخاب والدین) افزایش یابد.
🔺این هزینه شامل انواع آزمایش‌ها و معاینات دوره‌ای، مواد خوراکی شامل شیرخشک، انواع ویتامین و برخی داروها و سیسمونی حداقل تا ۶ ماهگی و به دور از خرید وسایل غیرضروری است./اعتماد #اقتصادی #اجتماعی
…………………………………………………………………………………
مردان مجرد بالای ۴۵ سال هم برای طرح مسکن می‌توانند ثبت‌نام کنند

معاون وزیر راه و شهرسازی:

🔹 با تصویب هیات وزیران امکان ثبت نام مردان مجرد بالای ۴۵ سال و بیماران خاص مجرد در طرح جهش تولید و تامین مسکن فراهم شد.

🔹 پیشنهاد ثبت‌نام سایر مجردها که سن کمتری دارند نیز ارائه شده که به زودی نتایج آن اعلام می‌شود.

🔹 در حال حاضر ۵ گروه شامل خانم‌های بالای ۳۵ سال، افراد دارای معلولیت بالای ۲۰ سال، نخبگان علمی، مردان مجرد بالای ۴۵ سال و بیماران خاص، بدون داشتن شرط تاهل می‌توانند در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند.
…………………………………………………………………………..
تجارت چراغ خاموش اهدای تخمک/معامله‌ای برای فروش مادری

🔺«بانوان زیر ۳۰ سال، با اهدای تخمک، ۴ میلیون دریافت کنید» جمله‌ نوشته شده روی برگه‌ شیشه ایستگاه اتوبوس است؛ اگرچه نرخ تعیین شده در آن بسیار پایین است و با جست‌وجو در فضای مجازی می‌توان نرخ چند برابری نیز برای آن پیدا کرد، اما هر زن جوانی با عبور از کنار ایستگاه اتوبوس، نگاهی به آن انداخته و شاید در ذهن خود نیز به معامله پنهانی در این باره فکر کند.
🔺سیمین کاظمی جامعه شناس حوزه زنان می گوید اهدای تخمک تجاری شده، گسترش فقر و بیکاری گسترده زنان و بدتر شدن وضعیت اقتصادی موجب افزایش تعداد زنانی شده است که مجبورند برای تأمین معاش به این موضوعات متوسل شوند، بدون اینکه تحت حمایت قانون و جامعه قرار گیرند. /ایسنا
…………………………………………………………………………………………..
پزشکیان: ازدواج و فرزندآوری، معیشت و شغل می‌خواهد، نه قانون

🔺عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده:
🔺جوانان ما بیکار هستند تا زمانی که این بیکاری حل نشود این مشوق ها مشکلی را حل نمی کند.
🔺در طرح مجلس مصوب شده است که به زوج‌ها مسکن داده شود، این مسکن را که مفت نمی دهند و می گویند بیاید وام بگیرید، آن جوانی که می خواهد وام بگیرد باید پول دربیاورد که بتواند وام را پرداخت کند.
🔺الان دو جوان هستند و بیکار هستند و خودشان هستند اما وقتی ازدواج کردند، بیکارِ بدهکارِ گرفتار می‌شوند؛ این بدهکاری و گرفتاری با خودش بحث و دعوا دارد و نهایتا با خودش طلاق به همراه دارد./عصرایران #اجتماعی
……………………………………………………………………………………
دانشجویان متأهل علوم پزشکی دارای فرزند تسهیلات ویژه‌ دریافت می کنند

🔹ثبت نام تسهیلات تولد فرزند ویژه‌ی دانشجویانی که در حین تحصیل فرزند آن‌ها متولد شده است، تا پایان آبان ماه آغاز شد.

🔹متقاضیان می توانند با تکمیل فرم های مشخص شده و تحویل دادن مدارک مربوطه به امور دانشجویی دانشکده برای دریافت این وام به مبلغ ۳۰ میلیون ریال (۳ میلیون تومان) اقدام کنند.

🔹مدارک مورد نیاز برای دادن به امور دانشجویی دانشکده‌ مربوطه شامل «تصویر تمام صفحات شناسنامه خود و همسر و فرزندی که در زمان دانشجویی فعلی به‌دنیا آمده است»، «کپی صفحات عقدنامه که تاریخ عقد و مشخصات زوجین در آن صفحات ثبت شده» و «تکمیل فرم درخواست وام تولد فرزند» است.

…………………………………………………………………………………………………………….
ثبت نام وام ازدواج دانشجویان وزارت بهداشت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
اداره رفاه دانشجویی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی طی اطلاعیه ای شرایط ثبت نام وام ازدواج دانشجویان وزارت بهداشت این دانشگاه را اعلام کرد.
✍️ به گزارش مفدا علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛ به اطلاع دانشجویان وزارت بهداشت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی می رساند:

زمان ثبت نام وام ازدواج از تاریخ ۱۴۰۰/۰۸/۲۴ لغایت ۱۴۰۰/۰۹/۰۸ می باشد.

وام ازدواج به دانشجویان در حال تحصیل که عقد رسمی آنها ۱۳۹۹/۰۷/۰۳ به بعد می باشد برای یک نوبت حداکثر تا یک سال بعد از تاریخ عقد با ارائه عقدنامه به مبلغ ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ریال تعلق می گیرد

مدارک لازم جهت ثبت نام:

۱-تکمیل فرم درخواست تسهیلات وام ازدواج (فرم را از اداره رفاه تحویل گرفته و تکمیل نمایند ).

۲- تعهد محضری وزارت بهداشت (در صورت نداشتن تعهد محضری فرم تعهد محضری را از سامانه بوستان https://boostan.uswr.ac.ir/قسمت فرم ها دانلود نموده و با یک ضامن که شرایط ضامن: رسمی، پیمانی، بازنشسته و یا جواز کسب محضری نمایند سپس اصل فرم تعهد محضری به همراه کپی حکم ضامن به اداره رفاه تحویل دهند).

۳- شماره حساب بانک تجارت

۴- کپی شناسنامه، کارت ملی و عقدنامه

شایان ذکر است وام ازدواج به میزان محدود ۴ نفر می باشد در صورتی که دانشجویان ثبت نام کننده بیشتر از تعداد اعلام شده باشد بر اساس اولویت تاریخ عقد، مقطع، زمان تحویل مدارک به دانشجویان تعلق می گیرد.
……………………………………………………………………………………………..
گسترش ایدز و HIV ، پیامد طرح جمعیت
محمدجواد حق‌شناس نوشت:
🔺 طرح موسوم به «#جوانی_جمعیت و حمایت از خانواده» كه بدون بحث‌های كارشناسی لازم و كافی در عرصه عمومی و بین متخصصان، متاسفانه توسط مجلس محترم به قانون تبدیل شد، تبعات منفی فراوانی در ابعاد مختلف برای جامعه و خانواده‌ها، به ویژه در بین طبقات محروم به دنبال خواهد داشت.
🔺 یكی از این نگرانی‌ها به نقش منفی این مصوبه در گسترش و فراگیر كردن ویروس اچ.آی.وی در جامعه باز می‌گردد كه حسب مسوولیت اجتماعی و تجارب علمی و تخصصی خود در این حوزه، لازم می‌دانم درباره آن به مسوولان محترم هشدار داده شود.
🔺براساس بررسی‌های انجام‌شده، بیشترین راه انتقال این بیماری در موج سوم، بر اثر روابط جنسی گزارش شده است. در تمام این سال‌ها نهادهای مردمی و دولتی متعددی در راستای پیشگیری و كنترل این بیماری تلاش كرده‌اند و برنامه‌های بسیاری اجرا شده و منابع مالی و انسانی فراوانی در این حوزه صرف شده است. با این حال وضعیت آماری و شیوع این ویروس در كشور ما، از شرایط استاندارد جهانی فاصله قابل توجهی دارد و هنوز به نقطه مطلوبی نرسیده‌ایم.
🔺 این در حالی است كه طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده كه متاسفانه به صورتی شتابزده در مجلس تصویب شد و به تایید شورای نگهبان رسیده است، وضعیت بیماری‌های مقاربتی از جمله اچ.آی.وی را در نظر نگرفته و هیچ‌گونه تدابیری همچون آموزش مستمر و گسترده جهت سلامت جنسی زوج‌ها به ویژه جوانان را پیش‌بینی نكرده است.
🔺 در كنار این نقایص، متاسفانه شاهد هستیم كه بر اساس ماده 51 این طرح «هر گونه توزیع رایگان یا یارانه‌ای اقلام مرتبط با پیشگیری از بارداری و كار گذاشتن اقلام پیشگیری و تشویق به استفاده از آنها در شبكه بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشكی ممنوع است این در حالی است كه با توجه به گسترش موج سوم این بیماری از طریق روابط جنسی، راهكار استفاده از كاندوم به عنوان مهم‌ترین عامل پیشگیری و كنترل رشد فزاینده اچ.‌آی.وی ضرورتی انكارپذیر است.
🔺 به این ترتیب باید گفت با قانونی مواجهیم كه اجرای آن علاوه بر پیامدهای منفی متعددی كه بسیاری از كارشناسان اجتماعی، جمعیت‌شناسان، كارشناسان حوزه خانواده و … به آن پرداخته‌اند، بسیاری از تلاش‌های متخصصان و دلسوزانی كه برای كنترل و كاهش شیوع اچ‌آی‌.پی كوشیده‌‌اند را بی‌اثر خواهد كرد./ اعتماد #اجتماعی
……………………………………………………………………………………………………………………..
مردان وقتی به «آخر خط» می‌رسند درخواست کمک می‌کنند
(http://www.isna.ir/news/1400082620926/)
رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران:
🔹 تقریبا دو سوم مردان مبتلا به اختلالات روان در سطح جهان هرگز به دنبال معالجه و درمان نیستند.
🔹 مردان اغلب فقط زمانی که احساس می‌کنند به آخر خط و آخر راه رسیده‌اند؛ درخواست کمک می‌کنند.
🔹 مردان سه برابر بیشتر از زنان در معرض خودکشی هستند.
🔹 خشونت خانگی علیه مردان عادی‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود.
……………………………………………………………………………………………………………………..
اخبار ازدواج و طلاق در ایران :

1تا۵ سال؛ “طول مدت ازدواج” اغلب طلاق‌ها در سال ۹۹ /ثبت ۷۸۰۹ طلاق با طول مدت ازدواج ۲۹ سال

🔹طبق آمار منتشره مرکز آمار ایران، ۱۱ هزار و ۷۱۵ طلاق با طول مدت ازدواج کمتر از یک سال طی سال گذشته به ثبت رسیده این در حالیست که طول مدت ازدواج بیشتر طلاق‌های ثبت شده در سال گذشته تنها بین یک تا پنج سال بوده است.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
ازدواج بیش از ۷۳۰۰ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله در پاییز ۹۹
🔹طبق آخرین گزارش منتشره مرکز آمار ایران در حالی ۷۳۱۷ دختر بچه ۱۰ تا ۱۴ ساله در پاییز ۹۹ ازدواج کرده اند که در همین بازه سنی و زمانی ۱۹۲ ازدواج به طلاق ختم شده است.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
مطابق با جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، طی پاییز سال گذشته (۹۹)، ۷۳۱۷ ازدواج دختر بچه ۱۰ تا ۱۴ ساله و پنج ازدواج پسر بچه کمتر از ۱۵ سال به ثبت رسیده است. مطابق با این گزارش در پاییز ۹۹ آمار ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال صفر است. همچنین در همین بازه زمانی ۳۶۹۵۲ دختر ۱۵ تا ۱۹ ساله و ۵۱۳۹ پسر ۱۵ تا ۱۹ ساله ازدواج کرده اند.
دوستی‌های دختران و پسران جای ازدواج را گرفته است؟
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
زهرا کمالی دهقان، عضو انجمن جامعه شناسی ایران:
🔺 مطابق با آمار ارائه داده شده از سوی مسئولین، اگرچه طی سال ۹۹ شاهد افزایش چهار درصدی امر ازدواج در کشور بودیم اما همین آمار در برخی استانها از جمله تهران با کاهش مواجه بوده است و این در حالی است که شاهد دوستی‌های دراز مدت در بین برخی جوانان هستیم که جای خود را به ازدواج داده‌اند
تمایل دختران برای مهاجرت از ایران
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
علی پژهان استادیار جمعیت‌شناسی دانشگاه آزاد:
🔺 مهاجرت در ایران خاکستری یا زنانه شده، طی سال‌های اخیر زنان و دختران مجرد به کشورهای اروپایی یا آسیایی مهاجرت کرده‌اند.
🔺ایران ازنظر مهاجرت دانشجویی نیز ایران رتبه اول را در جهان را دارد و از لحاظ توده‌ای رتبه چهار مهاجرت را در جهان به خود اختصاص داده است.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
🔺مردم ما زیر بار طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نمی‌روند، چراکه بیشتر خانواده ها مخالف این هستند که دولت به خصوصی‌ترین مسائل زندگی‌شان ورود کند و بگوید فرزندی بیاورید یا خیر، ضمن اینکه با توجه به بدعهدی‌های دولت، مردم کمی نسبت به این وعده‌ها دل‌چرکین هستند
میزان سازش در طلاق‌های توافقی فقط ۱۴ درصد است
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
🗣 مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بیش از ۱۱۸ هزار پرونده طلاق‌های توافقی و سایر دعاوی در سامانه تصمیم بررسی شده است، گفت: در طلاق‌های توافقی طرفین تصمیم خود را برای جدایی گرفته‌اند و مداخله در این طلاق‌ها بسیار سخت است. در این دسته از مداخلات متوسط سازشی که ایجاد شده، ۱۴.۶ درصد بوده است.
کرونا اختلافات خانوادگی را به شدت افزایش داده است
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
مدیرکل بهزیستی البرز:
🔹شیوع کرونا و فشارهای اقتصادی و … دامنه اختلافات خانوادگی را به شدت افزایش داده است.
🔹طی این مدت تماس با اورژانس اجتماعی و خط ۱۴۸۰ بهزیستی رشد ۴۰۰ درصدی داشته است.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
به ازای هر ۱۲۲ مرد متقاضی ازدواج تنها ۱۰۰ خانم آماده ازدواج وجود دارد
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت جوانان:
🔺به صورت میانگین از هر ۱۲۲ مرد متقاضی ازدواج در کل کشور ۱۰۰ خانم آماده ازدواج داریم.
🔺زمانی که آمار کلی جمعیت رو به کاهش است نشان می‌دهد که آمار کسانی که به سن ازدواج رسیده اند و یا قصد ازدواج دارند کاهش پیدا کرده است. /باشگاه خبرنگاران
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
نگرانی از ترکیب جنسیتی جمعیت کشور
معاون امور جوانان وزارت ورزش:
🔹 طبق پایش اخیر ما یکی از مشکلات کشور بحث جنسیت جمعیت است.
🔹 به طور میانگین از هر ۱۲۲ مرد متقاضی ازدواج تنها ۱۰۰ خانم آماده ازدواج، انتخاب و تشکیل زندگی داریم که خود آمار قابل توجهی است و تاثیر بدی بر آمارهای ازدواج می‌گذارد.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
🔶 افزايش آمار ازدواج دختران زير 13 سال به خاطر وام ازدواج
معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش تصريح كرد: ما معترض به افزايش تسهيلات نيستيم، اما نگرانيم كه اين تسهيلات اتفاقا به دخترخانم اختصاص پيدا نكند و اصلا براي ازدواج آن دختر هزينه نشود و صرفا توسط اوليا و طرفين دريافت و براي كمك به اقتصاد خانواده هزينه شود. البته ما هشدارهايي در اين خصوص داده ايم.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
۳۳ درصد جوانان تمایلی به ازدواج ندارند/نداشتن شغل؛ دلیل تاخیر در ازدواج ۳۰ درصد جوانان
🔹مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه بر اساس نتایج افکار سنجی صورت گرفته بر روی جامعه آماری، ۶۰ درصد جوانان به ضرورت ازدواج تاکید دارند، گفت: ۳۰ درصد جوانان نداشتن شغل را از دلایل تاخیر در ازدواج عنوان کرده‌اند.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
زنان مجرد بالای ۳۵ سال وام اجاره دریافت می‌کنند
🔺براساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی و براساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا همه خانم‌هایی که بالای ۳۵ سال سن دارند، خودسرپرست هستند و با خانواده زندگی نمی‌کنند، می‌توانند از تسهیلات اجاره استفاده کنند.
🔺ثبت‌نام وام ودیعه مسکن از ساعت ۱۲ روز چهارشنبه ۲۶ خرداد آغاز شده است و همه مستاجران واجد شرایط دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن که در سامانه tem.mrud.ir ثبت‌نام کرده‌اند اکنون باید منتظر پاسخ استعلام خود باشد
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………